Klassenuitjes

Hoe was het om in een weeshuis te wonen? In het Elisabeth Weeshuis Museum kun je dit ontdekken. Hier neem je een kijkje in het verleden. Wie zorgden er voor de kinderen, wat aten ze vroeger en waar speelden ze mee? In de verschillende kamers van het weeshuis ontdek je de verhalen van de weeskinderen van toen. Hier vind je ons aanbod voor een onvergetelijk klassenuitje.

Voor de groepen 3 tot en met 6 biedt het Elisabeth Weeshuis Museum een leuk en leerzaam klassenuitje. In het museum leren de kinderen over de geschiedenis van het weeshuis en de wezen die hier hebben gewoond. We bieden twee programma’s speciaal als klassenuitje aan:  Het dagboek van weesmeisje Willie voor groep 3/4 en Ontdek het Elisabeth Weeshuis! voor groep 5/6

In de oude weeshuiskeuken bevindt zich het gezellige Weescafé. Hier kan gebruik worden gemaakt van een speciale lunch. Bij de reservering kan worden aangegeven of de klas hier gebruik van wil maken.

Bij mooi weer kan in de ommuurde tuin van Het Weeshuis worden gepicknickt.

Het museum is goed te bereiken. Er zijn verschillende gratis parkeergelegenheden rondom het centrum van Culemborg en touringcars kunnen zelfs voor de poort stoppen.

We denken ook graag mee over activiteiten in de buurt om te combineren met een bezoek aan het Elisabeth Weeshuis Museum.

Lekkers van het Weescafé

Combineer de educatieve activiteit met iets lekkers in het Weescafé, gevestigd in de gezellige oude keuken van het weeshuis. Voor groepen tot 30 kinderen hebben we speciale menu’s:

Zoet: € 2,95 p.p.
muffin met limonade

Lunch 1: € 4,95 p.p.
1x broodje kaas/ham, 1x krentenbol, 1x limonade en 1x fruit

Lunch 2: € 4,95 p.p.
2x pannekoek met stroop/poedersuiker, 1x limonade, 1x limonade en 1x fruit

Lunch 3 € 6,95 p.p.
1x kleine tomatensoep, 1x broodje kaas/ham, 1x limonade en 1x fruit

Meer informatie?

Neem voor meer informatie en reserveringen contact op met coördinator educatie Sjanne Emans: info@weeshuismuseum.nl.

Het dagboek van weesmeisje Willie

Interactieve rondleiding + workshop voor groep 3 en 4

Hoe zag het leven van een weeskind in het Elisabeth Weeshuis eruit? Wat moest je allemaal doen als je in het weeshuis woonde? Wie zorgden er voor je en ging je ook naar school? Was het er streng of was er soms ook tijd voor plezier. Weesmeisje Willie heeft in haar dagboek opgeschreven wat ze zoal meemaakte. En dat is heel wat!

In het dagboek van Willie zitten geen foto’s. We hebben alleen het verhaal. In de workshop gaan de kinderen het verhaal van Willie tekenen. Zo maken zij per groep een eigen Willie dagboek; leuk om in de klas nog eens na te lezen en bekijken.

Kerndoelen:

Mondeling onderwijs

  1. De leerlingen leren informatie te verwerven uit gesproken taal.
  2. De leerlingen verwerven een adequate woordenschat en strategieën voor het begrijpen van voor hen onbekende woorden.

Oriëntatie op jezelf en de wereld > tijd

  1. De leerling past de volgende begrippen van tijdsindeling toe: uur, morgen, middag, avond, nacht. De leerling past kennis over tijdsindeling en volgorde van tijdsbegrippen toe.

Kunstzinnige oriëntatie

  1. De leerlingen leren beelden, muziek, taal spel en beweging te gebruiken om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en ermee te communiceren.
  2. De leerlingen verwerven enige kennis over en krijgen waardering voor aspecten van cultureel erfgoed.

Duur programma: 2 uur

Kosten:  150,- per groep (max. 30 kinderen)

Ontdek het Elisabeth Weeshuis!

Speurspel + workshop voor groep 5 en 6

Ontdek de verhalen van het Elisabeth Weeshuis. In dit museum vind je voorwerpen en verhalen. Verhalen over de kinderen die hier gewoond hebben en over de volwassenen die voor hen zorgden. Wat aten de kinderen vroeger? Hoeveel kinderen woonden er in dit weeshuis en wie was er de baas? Je gaat op onderzoek uit in teams. Elk team krijgt een eigen onderwerp. De onderwerpen zijn onder andere school, eten, plezier en rituelen.

In het atelier maken de teams per onderzocht onderwerp een collage. Zo presenteren de leerlingen aan elkaar wat zij over hun onderwerp te weten zijn gekomen.

Kerndoelen:

Mondeling onderwijs

  1. De leerlingen leren informatie te verwerven uit gesproken taal.
  2. De leerlingen verwerven een adequate woordenschat en strategieën voor het begrijpen van voor hen onbekende woorden.

Kunstzinnige oriëntatie

  1. De leerlingen leren beelden, muziek, taal spel en beweging te gebruiken om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en ermee te communiceren.
  2. De leerlingen verwerven enige kennis over en krijgen waardering voor aspecten van cultureel erfgoed.

Duur programma: 2 uur

Kosten: € 150 per groep (max.30 kinderen)