Even terugkijken, maar vooral ook vooruit
NICOLE SPAANS BLOGT Er ligt een mooi jaar achter ons. In 2017 organiseerde het museum diverse tentoonstellingen en activiteiten. We verwierven zelfs een Hollandse meester: De aanbidding van de herders van Paulus Moreelse uit 1630, ooit eigendom van de graaf en gravin van Culemborg, Floris II van Pallandt en Catharina van den Bergh. Toch sluiten we het jaar af met circa 1000 bezoekers minder dan in 2016. Waar dat aan ligt onderzoeken we de komende weken.
De cijfers hierboven geven een beeld van de ontwikkeling die het museum doormaakte in de periode 2011-2017, gemeten in bezoekersaantallen. We zien een stijgende lijn na de vernieuwing, een dipje in 2015 en dan weer een grote sprong vooruit van maar liefst ruim 20% in 2016, waar in het afgelopen jaar ongeveer de helft van afgeknabbeld werd. Het is over de hele linie wat minder geweest in 2017: minder betalende en gratis bezoekers, iets minder schoolkinderen en bezoekers met een museumkaart. Een eenduidige verklaring hebben we nog niet. Maar bij de evaluatie zullen we ons zeker de volgende vragen stellen: Is ons communicatiebudget toereikend? Bereiken we onze doelgroepen voldoende? Hoe staat het met de naamsbekendheid van het museum? Kunnen we nieuwe doelgroepen aanspreken? Zijn de tijdelijke tentoonstellingen interessant genoeg voor een breed publiek? Hoe waarderen bezoekers de vaste presentatie? Kortom, wat kunnen we doen om in 2018 in de buurt te komen van de doelstelling in het meerjarenbeleidsplan: 13.000 bezoekers. Ik ben positief, in de wetenschap dat onze vaste presentatie nog steeds goed wordt beoordeeld, onder meer met vijf sterren op Facebook, de omzet van onze winkel en horeca in de lift zit. En omdat we spraakmakende exposities voorbereiden in het kader van de viering van Culemborg 700! Wat hebben we voor u in petto?
U kunt nog tot begin maart een bezoek brengen aan de tentoonstelling Het geheim van de tafel, die is uitgebreid met schitterende kerkgewaden met zijde-, zilver- en goudborduursels uit Hoogstraten. Aan de kazuifel en twee dalmatieken zou Elisabeth van Culemborg persoonlijk geborduurd hebben. Het museum kreeg de unieke kans de bijzondere 16e-eeuwse paramenten te tonen, omdat in Hoogstraten de tentoonstelling Brokaat & Fluweel eind december eindigde. Voor de bruikleen werkte het museum samen met het Stedelijk Museum Hoogstraten en de Kerkfabriek Sint-Katharina. De Museumvrienden maakten de bruikleen mogelijk dankzij een financiële bijdrage.
In maart richten wij in samenwerking met stadsgenoten een nieuwe expositie in: Mijn stad, mijn schat. Culemborgers staan voor deze gelegenheid hun dierbaar bezit tijdelijk af aan het museum. De voorwerpen geven een overzicht van zeven eeuwen stadsgeschiedenis. Maar dat niet alleen. Bezoekers krijgen tevens een inkijkje in hoeveel bijzonders er is gevonden, aangekocht of geërfd door inwoners van de Lekstad. De tentoonstelling is te zien van 30 maart tot en met 2 september. En er is een met foto’s geïllustreerde catalogus te koop, waarin de eigenaren het verhaal achter hun voorwerp vertellen.
In het najaar geeft het museum vrij baan aan hedendaagse kunst. Te gast zijn: LekArt, leerlingen beeldende vorming van ORS Lek en Linge en de Culemborgse fotoclub Lek en Licht.
We sluiten het najaar af met een theaterwandeling. Op 20 en 21 oktober kunt u weer genieten van vijf eenakters van elk circa tien minuten. Deze keer kruipen amateurs-toneelspelers onder regie van Theaterjuf Sandra van Wijk in de huid van historische figuren, die aan de hand van bijzondere museum-voorwerpen verhalen vertellen. Ze zullen u verbazen en ontroeren. De teksten zijn wederom van Roland van den Bergh, scenarioschrijver van de eerdere theaterwandelingen. Recentelijk schreef hij De nachtmerrie van Elisabeth.
De laatste tentoonstelling van het jaar is Oud papier, die we maken in samenwerking met het Regionaal Archief Rivierenland te Tiel. Van 7 december tot en met 31 maart 2019 zullen we bezoekers verrassen met uitzonderlijke Culemborgse archiefschatten uit het RAR, én het Rijksmuseum. We kozen de stukken vanwege hun bijzondere vorm, in elk tijdvak van een eeuw minimaal één, te beginnen in de 14e en eindigend in de 21e eeuw. Denk aan exceptioneel grote, dan wel kleine archiefstukken, archiefstukken met bijzondere zegels of illustraties. Deze selectiemethode levert een nog onontdekte Culemborgse geschiedenis op. Naast de schatten uit het RAR komt er een topstuk uit het Rijksmuseum naar Culemborg: de Genealogie van graaf Floris I van Pallandt. Een schitterend verlucht laat 16e-eeuws boek dat nu nog te zien is in de vaste opstelling van het Rijks. Voor wie niet kan wachten; neem gerust een kijkje op de website. Voor deze speciale gelegenheid hebben Culemborgers vrij toegang tot de expositie op vertoon van hun paspoort of ID.
Dus burgers, en ook buitenlui, u ziet, 2018 wordt een interessant jaar. Wees in het feestjaar meer dan welkom. Op naar de 13.000 bezoekers!
NB Het overzicht hierboven is niet compleet. Het museum gaat in 2018 ook onverdroten door met registratie, documentatie, onderzoek en beheer en behoud van de collectie. Met financiële steun van de Vereniging Rembrandt wordt de schilderijencollectie onderzocht. We maken speciale programma’s voor peuters en kleuters met hun (groot)ouders, alleenstaande ouderen en scholen. Er zijn wekelijks gratis rondleidingen. Samen met de partners in het weeshuis organiseren we evenementen onder de noemer Ontdek – Ontmoet – Ontspan. Kijk voor actuele activiteitenlijst in de agenda op onze website.