Over de Componisten
Renske De Boer
Van de kleuterjuf kreeg Renske de Boer (1989) op haar kop omdat ze haar vuistjes niet wilde opstapelen bij het zingen van ‘deze vuist op deze vuist’. Maar gelukkig ontdekte ze op 7-jarige leeftijd Bluesette van de Belgische jazzmuzikant Toots Thielemans, waardoor ze leerde dat er iets bestond dat ‘jazz’ heette. In die wereld kon ze zingen op een manier die voor haar goed voelde. Renske de Boer studeerde aan het Prins Claus Conservatorium in Groningen en staat regelmatig op het podium met haar band The Originators. Haar droom kwam uit toen ze een album uitbracht met een van haar grote helden in de Nederlandse ska/reggae-scène. Naast haar zang-, perform- en docentwerk heeft Renske de Boer gecomponeerd voor verschillende projecten en artiesten.
Willem van Merwijk – Guillermo Lago
Willem van Merwijk (1960) besloot op 17-jarige leeftijd carrière te maken in de muziek en startte als uitvoerend muzikant/saxofonist. Op 25-jarige leeftijd begon hij met arrangeren, eerst vooral voor amateurs en het Aurelia Saxofoonkwartet (zijn eigen kamermuziekensemble) en daarna steeds meer voor andere professionals. Tot op de dag van vandaag is hij een toegewijd leraar, zowel op amateur- als op professioneel niveau. Op 46-jarige leeftijd begon hij met componeren en koos als pseudoniem de naam Guillermo Lago: het componerende alter ego van muzikant Willem van Merwijk. Hij ontdekte zo een nieuwe manier om zijn muzikale ideeën uit te drukken. Stap voor stap is componeren zijn steunpilaar geworden. Lago’s werk wordt over de hele wereld uitgevoerd, is te vinden op tal van cd’s en op streamingplatforms. Hij krijgt opdrachten van de meest uiteenlopende (kamermuziek)ensembles, orkesten, koren uit binnen- en buitenland. Ook besteedt hij tijd aan composities naar eigen wens en ontwikkelt hij als autodidact in alle vrijheid ideeën.
Website https://willemvanmerwijk.com/
Atser Damsma
Atser Damsma is muzikant en wetenschappelijk onderzoeker. Als muzikant en producer heeft hij op nationale en internationale podia gespeeld met de bands Daily Bread, Yakumo en Ohslo. Daarnaast heeft hij meegewerkt aan verschillende geluidsinstallaties. Als cognitief neurowetenschapper aan de Universiteit van Amsterdam onderzoekt hij hoe ritme door het brein wordt verwerkt wanneer we naar muziek luisteren. Hierbij maakt hij gebruik van computermodellen en hersenmetingen. Hij promoveerde in 2020 aan de Universiteit van Groningen op onderzoek naar timing.
Pelle van Esch
Pelle van Esch (2001) is componist en bastrombonist. Als uitvoerend musicus won hij vele prijzen in nationale en internationale concoursen. Naast zijn positie als bastrombonist van het Noord Nederlands Orkest is hij ook een veelgevraagd solist. Hij volgde compositielessen bij Reza Namavar en Peter Adriaansz. Als tienjarige schitterde Pelle van Esch met zijn eigen compositie ‘Strange Birds’ in het Nieuwjaarsconcert van het Nederlands Blazersensemble. Drie jaar later herhaalde hij dit kunststuk met ‘Orphan’. In 2017 werd zijn werk ‘1967’ bekroond met een tweede prijs in het prestigieuze Prinses Christina Concours voor componisten. Intussen heeft hij vele composities op zijn naam staan en schreef hij onder andere voor het Residentieorkest, de Marinierskapel en Tania Kross. Zijn visie op de wereld laat Pelle van Esch horen in zijn composities, die uitgesproken van karakter zijn. Zij roepen steevast een reactie op bij de luisteraar en passen daardoor uitstekend in het huidige tijdgewricht.
De muziek is tot stand gekomen met medewerking van:
– Anthony Zielhorst, advies composities, Culemborg
– Mousme Brocaar, vocalist, Groningen
– Bonne van der Wal, opnames en mastering, Leeuwarden