Terugblik 2016
NICOLE SPAANS BLOGT Wat was het een prachtig jaar voor het Elisabeth Weeshuis Museum! We gaan nu werkelijk de vruchten plukken van de vernieuwing in 2013. Zo langzamerhand weten steeds meer bezoekers ons mooie en boeiende museum te vinden en te waarderen. Het is de uitstekende mond-tot-mond reclame die geïnteresseerden tot een bezoek aanzet, maar ook via internet, TV en de krant worden we goed gevonden, zo wijst ons eigen bezoekersonderzoek uit. Het bezoekersaantal groeide 20%, van 10.217 in 2015 naar 12.359 in 2016. Dat is in 2016 dus 2.142 bezoekers meer dan in 2015.
Er zijn duidelijk aan te wijzen oorzaken voor deze groei. De samenwerking met Teylers Museum rond de Weissenbruch-wandeling en die met Boijmans-Van Beuningen rond de Gispen-tentoonstelling leverde meer bezoek en positieve PR op. Maar ook de nauwere band met het Weescafé gaf het museum de mogelijkheid groepen geheel verzorgd, tegen een gepaste prijs te ontvangen. In 2016 deden 12 bussen met daarin circa 40 personen het museum aan. In 2015, toen we nog niet op de website Bus-idee stonden, ontvingen we geen bussen. Het museum verzorgde 67 rondleidingen in 2016, in 2015 waren dat er 35. Bijna een verdubbeling dus.
Daarnaast waren er programma’s van Omroep Gelderland te gast in het museum. Schatgraven (TV en live radio-uitzending) met circa 300 bezoekers en Ridders van Gelre (radio) met naar schatting 250 bezoekers. En het museum was onderdeel van het TV-programma Parels en Passie eveneens te zien op Omroep Gelderland. Soms komen er in een jaar onverwacht een aantal zaken samen die goed zijn voor de bezoekersaantallen en voor de positieve publiciteit. Zo was de voorgenomen verwerving van het schilderij De aanbidding van de herders van de 17e eeuwse Hollandse meester Paulus Moreelse een item waarover veel werd geschreven in de (regionale) kranten. Nu de landelijke pers nog …. Over Moreelse in mijn volgende blog meer.
Hoewel we het museum na de vernieuwing profileren als familiemuseum, speciaal de moeite waard om te bezoeken met kinderen, is de groei toch voornamelijk toe te schrijven aan bezoek door ouderen, zo leren we uit onze eigen gegevens en uit die van de Museumkaart. Was het dan geen goede keus, dat familiemuseum? Zeker wel! We zijn en blijven aantrekkelijk voor een bezoek met de hele familie: in de vakanties zien we veel (groot)ouders met kinderen genieten van de vele leuke doe-dingen in het museum en ook de familieroutes (vragenboekjes) vinden gretig aftrek. Deze observatie strookt met de cijfers: uit de gegevens van de Museumkaart maken we op dat het percentage kinderen dat ons museum bezoekt sterk is gestegen van 3,45% in 2012 (voor de vernieuwing) naar 8,50% in 2016. En het bezoek door kinderen met een museumkaart is eveneens toegenomen van 314 in 2015 naar 390 in 2016. Dit is exclusief bezoeken van kinderen in het kader van de educatieve programma’s voor de scholen van de Brede School.
Kortom, 2016 was een mooi jaar voor het Elisabeth Weeshuis Museum. Maar we kunnen niet achterover leunen. n 2017 is het streven uiteraard het bezoekcijfer van 2016 te evenaren. We zullen hard moeten werken en met interessante tentoonstellingen, activiteiten en projecten aandacht blijven vragen voor ons museum. We zullen er samen met het Weescafé, de vrijwilligers en de medewerkers alles aan doen om bezoekers gastvrij te ontvangen en ze een prettig bezoek te bieden. We krijgen vaak het compliment: ‘wat ziet het er hier in het museum verzorgd uit’ en ‘wat worden we alleraardigst ontvangen’. Op die kracht bouwen we voort in 2017!