Logo wit Elisabeth Weeshuis Museum
F0204

Spoorbrug te Culemborg

1868
onbekende maker

In de eerste helft van de negentiende eeuw werden in Nederland de eerste spoorlijnen aangelegd. De brede rivieren zoals de Lek vormden daarbij een probleem. Een spoorbrug zou rekening moeten houden met wisselende waterstanden, kruiend ijs en zou de schepen niet moeten hinderen. Ingenieur Gerrit van Diessen ontwierp een brug in negen delen. Die bestond uit zeven korte delen van zo’n 60 meter boven de uiterwaarden en één langer deel van 85 meter bij de rivier. De boogbrug boven het water was het huzarenstuk en had een overspanning van wel 157 meter. Nog nooit was ergens op aarde zo’n spoorbrug gebouwd. Met het toen nieuwe medium fotografie werden talloze opnamen gemaakt van deze indrukwekkende industriële architectuur. Op 11 augustus 1868 werd de brug feestelijk geopend. Culemborg lag sindsdien aan een kruising van spoor- en waterwegen.

© 2025 - alle rechten voorbehouden - gebouwd door WISCH - Privacyverklaring - Huisregels